Naam | : Holtz | |
Voornamen | : Harold Arthur | |
Roepnaam | : – | |
Geboortedatum | : 11-01-1921 | |
Geboorteplaats | : Dundee Township, Kane County, Illinois | |
Wonende | : – | |
Rang / Beroep | : Sergeant | |
Identiteitsplaatje | : 36619672 | |
Eenheid | : USAAF, 533rd Bomber Sqdn, 381st Bomber Group, Heavy | |
Overlijdensdatum | : 30-01-1944 | |
Overlijdensplaats | : Deurne | |
Doodsoorzaak | : ten gevolge van een noodlanding | |
Begraafplaats | : Netherlands American Cemetery te Margraten | |
Gedenkplaats | : Kane County Veterans Memorial te Geneva, Illinois (VS) |
Overige informatie
Graflocatie: Plot I Row 8 Grave 3
Onderscheiden met het Purple Heart.
Op zondagmiddag 30 januari 1944 moest een Boeing B-17 F bommenwerper, met als bijnaam “Martha the II” en het serienummer 42-29761 (VP-W), een noodlanding maken in ‘de Rakt’ te Deurne. Tijdens een missie naar Brunswijk (Duitsland) werd deze bommenwerper, nog voordat haar doel werd bereikt, door enkele Duitse Focke-Wulf 190 jachtvliegtuigen naar beneden gehaald. Harold Arthur Holtz, Wilbert Everett Eason, Harry Fong Lee en Peter Hlynsky kwamen hierbij om het leven. Wilbert Everett Eason wist nog tijdig uit het vliegtuig te springen maar zijn parachute opende niet. Peter Hlynsky was ook uit het vliegtuig gesprongen maar brak tijdens deze sprong zijn nek, hij vroeg aan enkele aangesnelde burgers om een priester, voordat hij stierf aan zijn verwondingen werden hem nog de laatste sacramenten toegediend.
Staff Sergeant Perry E. Beach overleefde de noodlanding maar werd tijdens zijn vlucht al snel door de Duitsers krijgsgevangen genomen. 1st Lieutenant Henri D.Steele, 2nd Lieutenant James R. Settle, 2nd Lieutenant Robert F. Anderson, 2nd Lieutenant Leopold L. Flores en Sergeant Paul 0akly Welch overleefden deze noodlanding ook maar werden eveneens, na een tijdje ondergedoken te zijn, op 19 en 20 maart in Brussel door de Duitsers krijgsgevangen genomen.
Op de dag van de noodlanding werd de onschuldige Cornelis Nicolaas Schrama vanuit een hinderlaag neergeschoten. De Duitsers zagen hem hoogstwaarschijnlijk voor een bemanningslid aan.
Een uitvoerig dossier m.b.t. “Martha the II” is eventueel ter inzage beschikbaar bij de auteur.
Foto’s van het daadwerkelijke toestel, zie ook haar bijnaam “Martha the II” en het staartnummer 229761.
Sergeant Paul 0akly Welch *03-09-1922 †27-02-2007, welke de crash overleefde.
Jan van de Westerlo met de pilotenkleding van Paul Oakly Welsh die door Peter van de Westerlo (vader van Jan van de Westerlo) uit de handen van de Duitsers werd gehouden.